Zverejnené: 20. augusta 2021Recenzia od: Kategória: Na čítanie

Šírte o nás dobré správy.

David Williams: Babka Gaunerka
Carol S. Dweck -  Nastavenie mysle

Aké knihy pre začínajúcich čitateľov (1. časť)

Dávno pred založením tohto blogu som sa často stretávala s otázkou, čo samostatne čítajú naše deti. Mám doma zatiaľ dve deti, ktoré fázu „Som začínajúci samostatný čitateľ“ majú za sebou.  V každej rodine je to inak, no rada by som napísala, čo sa osvedčilo u nás.

Prvá dôležitá vec je: Každé dieťa je individuálne. Viem, počuli ste to toľkokrát, že tomu už ani nevenujete pozornosť. Ale je to naozaj tak. S najstarším synom sme spoločne čítali až do konca druhého ročníka. Raz nastalo ticho a zistili sme, že dieťa si číta samo vlastnú knihu. Nebolo nám to ľúto, lebo sme mali druhého, o tri roky mladšieho syna a čítali sme naďalej jemu. Aj toto už je minulosť – približne v polovici prvej triedy, keď prišiel na to, ako sa písmenká spájajú a dávajú zmysel, začal si čítať sám. Náš tretí syn má 20 mesiacov a o chvíľu bude naše čítanie počúvať on, až kým sám nezačne čítať knihy.

Druhá dôležitá vec: Nenúťte deti do čítania. Ich čas príde. A kedy to bude, to závisí trochu aj od vás, pretože s tým bezprostredne súvisí tretia dôležitá vec: deti by mali zažívať, že rodičia pravidelne čítajú a o prečítaných knihách rozprávajú. Vaše knihy predsa môžu byť tie isté, ktoré čítajú deti.

Štvrtá dôležitá vec: Nechajte výber knihy na dieťati a nenápadne mu s tým pomôžte. My sme nechali deťom voľne rozložené viaceré knižky a ony si vybrali. Vypozorovala som, že deťom – začínajúcim čitateľom – sa najviac páčia knihy, ktoré majú veľké písmená, kniha je vzdušná, obsahuje obrázky a nie je príliš hrubá. Cieľom je dosiahnuť čitateľský úspech, to znamená prečítať samostatne najprv stránku, potom dve, tri a napokon celú knihu.

Piata dôležitá vec: Ak má dieťa záujem, čítajte si s ním každý deň. Jedného dňa ich nájdete zahĺbených v knihe aj bez Vás.

Zoznam knižiek, ktoré môžu zaujať začínajúceho čitateľa, samozrejme nie je definitívny. Ktoré knihy by mali byť podľa Vás tými prvými samostatnými pre deti? Napíšte mi, pridajte krátku anotáciu o knihe a hneď ich aj doplním do tohto zoznamu. Aby slúžil všetkým malým aj veľkým čitateľom.  Ďakujem 😊

Silvia Serelli: Tea – A čo keď to nedokážem, Aké ťažké je klamstvo

Dve malé, mäkké knižky o dievčinke Tei, sú písané veľkými tlačenámi písmenami (kapitálkami). Obrázky pekne sprevádzajú text, ktorý veľmi jednoducho popisuje situáciu. Knižka je veľmi milá, textu  je máličko. Mňa ako rodiča trošku rozčuľoval nedokonalý preklad (sem-tam nespisovné slovo, občas chýbala čiarka vo vete), ale dieťa si to nevšimne.

Derib a Job: Séria komiksov o Indiánovi menom Yakari

Komiksová klasika z rokov 1973-1979, ktorá zaujme aj starších čitateľov. Pekný príbeh o malom Indiánovi a jeho dobrodružstvách v piatich samostatných knihách. Pripraviť sa treba na hovoriace zvieratá a napínavý dej. Nedávno vyšli aj v slovenskom preklade.

Martin Widmark a Helena Willis: Séria kníh Detektívna kancelária LasseMaja

Kamaráti Lasse a Maja v Lotorkove riešia záhady a pomáhajú miestnemu policajtovi. Knižka akurát tak do ruky, veľké písmená, ilustrácie, v úvode knihy prehľad vystupujúcich postáv. Výborne spracovaná detektívka pre deti, ktoré si môžu vybrať z množstva príbehov tejto série. Zaručene ju prečítajú od začiatku do konca.

Rudolf Čechura a Jiří Šalamoun: Maxipes Fík

Aj toto je klasický komiks, ktorý si pamätáme z detstva. Knihu najskôr nájdete u starých rodičov alebo v antikvariátoch. V kníkupectvách je pravdepdobne vypredaná, ale skúste ju zohnať v češtine. Oplatí sa, lebo Fíkove výmysly sú nezabudnuteľné a na niektorých detailoch sa pobavia aj dospelí. Na ilustrácie Jiřího Šalamouna sa dobre pozerá aj po rokoch.

Annette Langenová a Constanza Droopová: Listy od Félixa

Knižka, ktorá učaruje všetkým malým cestovateľom. Poteší najmä deti, ktoré pri čítaní radi otvárajú okienka – v prípade knižky obálky, kde sú skryté listy cestovateľa Félixa, strateného zajačika dievčatka Sofie. Sofia čaká doma, kedy k nej Félix príde. On jej posiela listy z najznámejších miest sveta. Knižka vyšla v roku 2003 a ak Vás opis zaujal, hľadajte skôr v antikvariátoch alebo knižných skupinách na sociálnych sieťach.

Andrea Gregušová: Svetozár

Holuby a mesto idú k sebe, nie každý sa však pozerá na holuby pozitívne. Málo textu a nádherné ilustrácie. Knižka, ktorá má svojskú poetiku a zároveň poukazuje na niečo také každodenné, ako je naše spolužitie s mestskými vtákmi.

Ulf Stark a Anna Höglund: Vieš pískať, Johanna?

Víťaz Nemeckej ceny za literatúru pre mládež. Aj táto kniha patrí k tým, kde vystupujú skutočné postavy a čo je ešte cennejšie, je práve medzigeneračné prepojenie. Lebo kniha nie je len o deťoch, ale aj o starých ľuďoch a ich prirodzenej túžbe nebyť sám.

Andrea Gregušová: Operácia Orech a iné dedkoviny

O tejto knihe mi viacero detí a ich rodičov povedalo, že je u nich jedna z najobľúbenejších. Aj moje deti zaujali dvaja bratia a ich traja deduškovia, ku ktorým prišli na prázdniny. Reálne príbehy, ozajstné palacinky a chlieb s cibuľou, zvedavá suseda s kamarátskou vnučkou a k tomu všetkému pes, veľký dom na dedine a kopa prázdninových plánov. Vydarené dielko zo všetkých strán (aj graficky), ktoré podľa mňa osloví aj dospelého.

Marta Hlušíková: Môj dedko Rýchly šíp

Knižka z podobnej kategórie ako Operácia Orech. Tu je hlavnou hrdinkou dievčina Rinka, ktorá je na prázdninách u starých rodičov. Postupne sa mení na ozajstnú Indiánku, ktorá prejde skúškou odvahy a od starých rodičov sa naučí mnoho nových vecí. Na ilustrácie v tejto knihe boli rôzne názory. Kniha získala Cenu Bibiany ako najkrajšia detská kniha v súťaži Najkrajšie detské knihy v roku 2003.  Určite stojí za prelistovanie.

Andrew McDonald: Holubia agentúra

Nečakajte žiadnu literárnu hĺbku, zato očakávajte poriadnu zábavu a množstvo zvláštnych slovných spojení, ktoré Vaše dieťa začne používať doma („matička moja šesťhranná“). Hlavní hrdinovia sú zvieratá – holuby (áno, aj rozprávajú), písmená majú všetky veľkosti, aj vytreštené oči majú všetky veľkosti a príbeh je pritiahnutý za vlasy. To je zásadná náplň tejto knihy. Moje dieťa sa na nej zabávalo a s chuťou čítalo. Neškodný príbeh, ktorý slúži na oddych a zábavu. Aj my veľkí občas také čítame, že?

Astrid Lindgrenová: Pippi Dlhá pančucha

Znie to ako klišé, ale je to nesmrteľná klasika. Deti Pippi milujú, ja ako rodič mám isté výhrady k jej životnému štýlu 😊 ale nič to nemení na tom, že sloboda a chuť do života od Pippi je nákazlivá a šíri sa všetkými generáciami. Pippi by v domácej knižnici určite nemala chýbať.

René Goscíny a Jean Jacques Sempé: Séria kníh o Malom Mikulášovi

Kniha, o ktorej som sa dozvedela od môjho manžela. V detstve ju čítal asi tak – tísíckrát. Keď som si prečítala prvé strany, pochopila som prečo. Mikuláš, žiačik základnej školy a jeho spolužiaci, výlučne chlapci, ktorí naozaj veľa vymýšľajú, ale sú správňaci a na život sa pozerajú výlučne pozitívne. Veľké plus sú karikatúry od Sempého, dokonalá perokresba pár črtami vystihujúca atmosféru deja a povahu postavy. Pre citlivejších rodičov dávam do pozornosti, že v knihe sa chlapci často bijú 😊

Astrid Lindgrenová: Deti z Bulerbynu

Takisto klasika o deťoch a ich nádhernom detstve. Príbeh, ktorý nemá veľký dej, skôr nádherné opisy každodenného života detí.  Autorke sa podarilo vykresliť čaro obyčajného života a nádherného detstva. Z knihy dýcha vďačnosť, spolu s vlastnými deťmi i s deťmi z Bullerbynu budete žasnúť nad maličkosťami a tešiť sa z tých najbežnejších vecí. Pred spaním dokonalá kniha.

Daniel Hevier: Abecedárik

Ako by to bolo, keby sme ku knihám pre začínajúcich čitatateľov nezaradili poéziu. Táto knižka je šitá na mieru prvákom, ktorí sa učia nové písmenká. Ku každému básnik napísal krátku vtipnú báseň. Ilustrátorka Magdaléna Gurská sa pohrala nielen s písmenami, ale aj so zobrazením tejto básne. Mojim chlapcom sa najviac páčila báseň o písmene CH, hádajte prečo 😊

Nataša Tanská: S dievčiskom sa nehráme

Nádherný príbeh dvojičiek Petra a Pavla a ich sestry Lucky, s ktorou sa odmietali hrať, no ktorá ich vždy nejakým spôsobom dobehla. Milý príbeh zo skutočnej rodiny, písaný s láskou a s humorom. Pôvodné vydanie z roku 1984 nájdete asi len v antikvariátoch či vo vašej starej detskej izbe. K dispozícii je aj vydanie z roku 2014 na štýl maľovaného čítania.

Klára Jarunková: O psovi, ktorý mal chlapca

Kniha z roku 1974 sa dočkala opakovaného vydania a to je len dobre. Neobvyklý príbeh chlapca a jeho psíka, či skôr psíka a jeho chlapca, je plný príjemnej poetiky, skutočného života a prekvapivého zvratu, ktorý je hlboko ľudský.  Jedna z najkrajších kníh vôbec. Verím, že sa Kláre Jarunkovej a jej dielu v tomto blogu povenujem detailnejšie, pretože je to literárny poklad.

Vlado Schwarz: Rozprávky zo žltej električky

Knižku sme dostali od krstného otca detí a hoci mňa ako rodiča mierne rozčuľujú „poučenia“ z každej kapitoly, deťom sa veľmi páčila. Skutočné príbehy šoféra bratislavskej električky z čias, kedy električka bola „divom sveta“. Veľkým plusom knihy sú technicky takmer dokonalé ilustrácie. Knihu ocenia (nielen) bratislavské deti.

Zoznam kníh zostavila: Margita Vanovčanová

Autorka blogu Radi čítame. Momentálne na rodičovskej dovolenke s tretím synom. Keď nehrám hlavnú úlohu mamy, tak rada vymýšľam, ako čo najlepšie odkomunikovať rôzne posolstvá, ako hovoriť k verejnosti a zaujímam sa aj o individuálny fundraising. Baví ma komunikovať, písať, tvoriť, vymýšľať obsah. Okrem toho sa rada motám po Malých Karpatoch aj iných pohoriach, často ma vidieť aj s háčikom a priadzou v ruke. Mám dni, kedy z knihy prečítam sto strán a dni, kedy ani jednu. A je to v poriadku.